Statek powietrzny, który studenci wykorzystali w tegorocznych zawodach powstał w modelarni AKLPolitechniki Poznańskiej przy wsparciu i pomocy ze strony DrewPlast Koczorowski oraz VW Rzepecki-Mroczkowski. Jest to pierwsza konstrukcja AKLAero Design wykonana niemal w całości z włókna węglowego. Studenci przy konstruowaniu statku wykorzystali doświadczenia poprzednich ekip biorących udział w zawodach SAE 2008-2016 oraz wiedzę wyniesioną z praktyk odbytych w 2016r. w Instytucie Materiałów Lekkich i Kompozytowych na Uniwersytecie Technicznym w Dreźnie. Samolot ma rozpiętość skrzydeł ok. 4 m, wyposażony jest w silnik elektryczny o mocy ciągłej 2 kW i maksymalnej 3.7 kW (15 sekund pracy). W standardowym locie poziomym pobór mocy ok. 500-700 W. Masa startowa 13 kg.
Zobacz galerię zdjęć z lotów na lotnisku Kąkolewo.
Dotychczas studenci AKLPP brali udział w zawodach SAE Aero Design oraz Air Cargo Challenge, w których punktowane były przede wszystkim rozwiązania konstrukcyjne, technologiczne i aerodynamiczne, a w ramach lotów - udźwig samolotu. W zawodach AUVSI SUAS nacisk położony jest na autonomię lotu i realizację przez statek zadań bez udziału operatora.
Zobacz ulotkę informacyjną nt. przygotowań do zawodów oraz relację z zawodów w formie biuletynu.
Ekipa Akademickiego Klubu LotniczegoPolitechniki Poznańskiej, w skład której weszli członkowie Aeroklubu Poznańskiego uplasowała się w klasyfikacji generalnej w klasie Regular na miejscu 5., a w klasie Micro na miejscu 6. W kategorii prezentacji technicznych w klasie Micro studenci zdobyli 2. miejsce. Start studentów w zawodach sfinansowali Rektor PP, Dziekan WMRiT PP, Dziekan WBiIŚ PP, Miasto Poznań oraz Miasto Wronki.
Zobacz relację z zawodów SAE Aero Design West 2016
W dniu 27 grudnia 2015r. Politechnika Poznańska w ramach obchodów rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego Politechnika Poznańska promowała Wielkopolską Eskadrę Niepodległości. Jest to projekt Politechniki Poznańskiej z okazji 100. rocznicy wybuchu Powstania Wielkopolskiego, stulecia utworzenia szkolnictwa wyższego w Poznaniu oraz otwarcia pierwszego w Polsce Aeroklubu. Ideą projektu jest uczczenie tych wyjątkowych wydarzeń poprzez wspomnienie początków lotnictwa polskiego w Poznaniu i zbudowanie czterech replik samolotów Fokker D.VII zdobytych przez Powstańców Wielkopolskich na Ławicy w pierwszych dniach stycznia 1919r. Samoloty - odtworzone wg starych dokumentacji, a zbudowane ze współczesnych materiałów - będą latać podczas pokazów, widowisk i innych jubileuszowych uroczystości.
Zobacz materiał filmowy wyemitowany 27 grudnia 2015r. w programie Teleskop @ TVP3 Poznań.
2015-08-09
Air Cargo Challenge 2015, Stuttgart, Niemcy
W dniach 7-9 sierpnia 2015r. w Stuttgarcie odbyły się akademickie zawody Air Cargo Challenge 2015.
W zawodach wystartowały 23 drużyny z 12 krajów, w tym z Polski, Portugalii, Chin, Hiszpanii, Włoch, Niemiec, Rumunii, Turcji, Grecji, Belgii, Serbii i Chorwacji.
W klasie Micro reprezentacja wywalczyła 2. miejsce w klasyfikacji generalnej oraz 3. miejsce w klasyfikacji największego stosunku wagi obciążenia do wagi całkowitej.
W klasie Regular model podniósł w locie ostatecznie 13,34 kg, co pozwoliło na zajęcie 2. miejsca w kategorii największego udźwigu. W klasyfikacji generalnej ekipa zajęła miejsce 5.
W klasyfikacji raportów technicznych sukces odnotowano w obu klasach. Reprezentacja zajęła miejsce 1. w klasie Micro i miejsce 2. w klasie Regular.
W klasie Micro rywalizowało 17 ekip, w klasie Regular 41. W zawodach wzięło udział 550 studentów z kilkudziesięciu uczelni i krajów (USA, Kanada, Chiny, Egipt, Indie, Japonia, Meksyk, Wielka Brytania, Polska).
Model Regular podniósł ostatecznie w locie obciążenie 11,86 kg. Dzięki temu, w klasyfikacji największego podniesionego obciążenia, reprezentacja uplasowała się na miejscu 3 w gronie 33 ekip. W klasie Micro w klasyfikacji generalnej Pszczoła zajęła miejsce czwarte. W kategorii prezentacji technicznych w klasie Micro, w gronie 20 ekip, reprezentacja zajęła miejsce 3.
Zobacz relację z zawodów SAE Aero Design East Floryda 2015.
Wejdź na oficjalną stronę ekipy, przeczytaj relacje z poprzednich edycji zawodów SAE: w Brazylii (2014) i w USA (2015E, 2013, 2012, 2011, 2010, 2009 i 2008).
2014-10-30
SAE Brasil Aero Design 2014, São José dos Campos, Brazylia
W dniach 30 października - 2 listopada 2014r. w miejscowości São José dos Campos w Brazylii odbyły się zawody 16. SAE Brasil Aero Design 2014. W gronie 770 uczestników i 85 ekip reprezentujących 71 uczelni wyższych z Brazylii, Wenezueli, Meksyku, Peru i Polski w zawodach uczestniczyła ekipa Akademickiego Klubu LotniczegoPolitechniki Poznańskiej, w skład której weszli członkowie Aeroklubu Poznańskiego. Drużyna zajęła 16. miejsce w klasie Micro (startowało 21 zespołów).
Ekipa Politechniki Poznańskiej znalazła się wśród 14 ekip, które zostały dodatkowo nagrodzone - otrzymała specjalne wyróżnienie jako pierwsza ekipa z Europy biorąca udział w zawodach SAE Aero Design Brasil. Zawody sponsorowane były m.in. przez firmy Airbus, Boeing, Embraer, SAAB, GE, Honeywell, Parker, Hamilton Sundstrand, Rolls-Royce i Pratt & Whitney. Zawody wspierało także DCTA (Departamento de Ciência e Tecnologia Aeroespacial), brazylijskie Ministerstwo Nauki, Technologii i Innowacji, samorząd Sao José dos Campos, ADC Embraer i sieć Accor.
Wejdź na oficjalną stronę ekipy, przeczytaj relacje z poprzednich edycji zawodów SAE: w Brazylii (2014) i w USA (2013, 2012, 2011, 2010, 2009 i 2008).
2014-03-18
SAE AeroDesign Brasil 2014 & USA 2015, Poznań
We wtorek 18 marca 2014r. o w sali 302CM na Politechnice Poznańskiej odbyło się spotkanie organizacyjne związane z naborem studentów do projektu SAE AeroDesign Brasil 2014 & USA 2015.
Strona projektu http://www.aerodesign.put.poznan.pl
2013-04-14
SAE Aero Design West 2013, Van Nuys, Kalifornia, USA
Ekipa Akademickiego Klubu LotniczegoPolitechniki Poznańskiej, w skład której weszli członkowie Aeroklubu Poznańskiego, uzyskała następujące rezultaty:
- 3. miejsce w klasie Micro w kategorii największego współczynnika udźwigu (stosunku podniesionego obciążenia do masy całkowitej samolotu),
- 4. miejsce w klasie Regular w kategorii największego udźwigu
- 5. miejsce w klasie Regular w klasyfikacji generalnej w gronie 37 drużyn
- 6. w klasie Micro w klasyfikacji generalnej w gronie 29 drużyn
Model Triceps (klasa Regular) o masie własnej 4 kg podniósł ostatecznie obciążenie 15 kg
Model Big Bang (klasa Micro) o masie własnej 170 gr wykonał lot z obciążeniem 1.0 kg
W dniu 31 marca 2013r. na Bednarach odbył się oblot modelu Triceps biorącego udział w zawodach SAE Aero Design 2013 w klasie Regular.
2012-12-13
Głos Politechniki 11/2012, Poznań
Zdjęcie płomienia z palnika balonowego, wykonane podczas Nocy Naukowców, ozdobiło okładkę listopadowego (2012) numeru Głosu Politechniki, pisma wydawanego na Politechnice Poznańskiej.
2012-03-17
SAE AeroDesign West 2012, Van Nuys, Kalifornia, USA
Dodatkowo poznańscy studenci otrzymali wyróżnienia za zajęcie:
- drugiego miejsca w klasie Regular w klasyfikacji ogólnej,
- trzeciego miejsca w klasie Regular w klasyfikacji prezentacji technicznych,
- trzeciego miejsca w klasie Micro w kategorii największego współczynnika udźwigu (stosunku podniesionego obciążenia do masy całkowitej samolotu).
W klasyfikacji ogólnej klasy Micro drużyna Politechniki Poznańskiej zajęła ostatecznie miejsce 5.
W klasie Regular sklasyfikowano 35, a w klasie Micro 21 drużyn z USA, Kanady, Indii, Meksyku, Turcji i Polski. Reprezentacja Wyższej Szkoły Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie zajęła miejsca 8 w klasie Regular i 15 w klasie Micro, a drużyna Politechniki Wrocławskiej miejsca odpowiednio 20 i 16.
W zawodach wzięła udział reprezentacja Politechniki Poznańskiej z modelami Predator w klasie Regular i FourFeeter w klasie Micro.
Ekipa Akademickiego Klubu LotniczegoPolitechniki Poznańskiej zdobyła pierwsze miejsce w klasie Micro w kategorii największego współczynnika udźwigu (stosunku podniesionego obciążenia do masy całkowitej samolotu). Otrzymała także wyróżnienia za drugie miejsce w klasie Micro w klasyfikacji ogólnej oraz za trzecie miejsce w klasie Regular w klasyfikacji prezentacji technicznej.