Odwiedzin: 2348445 
 
Meteo











































  Józef Dankowski  
  Józef Dankowski
1927-2008

Urodził się 02.07.1927 w Inowrocławiu.

W wieku sześciu lat zafascynował się lotnictwem podczas otwarcia lotniska Aeroklubu Kujawskiego w Inowrocławiu (1933). Jeszcze przed wojną wstąpił do harcerstwa gdzie między innymi zajmował się budowaniem modeli szybowców i samolotów.

Podczas II wojny Światowej wywieziony przez Niemców na roboty przymusowe.

W rodzinnym Inowrocławiu skończył szkołę podstawową i średnią. W Toruniu studiował prawo. Ukończył studia wyższe w Akademii Wychowania Fizycznego we Wrocławiu zdobywając dyplom trenera w szybownictwie.

Wielki miłośnik książek o tematyce lotniczej i wojennej.

Pierwszy samodzielny lot na szybowcu SG 38 wykonał w Inowrocławiu (lipiec 1945). Ostatni samodzielny lot wykonał na szybowcu Jantar 2B w Lesznie 25 sierpnia 1997 roku. W sumie na szybowcach wylatał 2735 godzin i 25000 km, z czego większość w lotach instruktorskich. Srebrną odznakę szybowcową nr 275 zdobył w 1949 roku, złotą nr 62 w 1953 a złotą z trzema diamentami nr 61 w 1957 roku.

W maju 1947 roku wyszkolił się na samolocie PO 2 na lotnisku w Ligotce Dolnej. Ostatni lot samolotowy jako pilot dowódca wykonał w Lesznie na samolocie Wilga 35 dnia 26 sierpnia 1997 roku. W ciągu 51 lat wylatał na samolotach 6390 godzin i wykonał 23406 lotów. Jako instruktor samolotowy 1213 godzin.

Pierwszą pracę związaną z lotnictwem rozpoczął w Aeroklubie Kujawskim w Inowrocławiu (1945 rok.) Pełnił funkcję stróża i instruktora szybowcowego i samolotowego. W latach 1951 do 1958 pracował jako Szef Wyszkolenia w Wyczynowej Szkole Szybowcowej w Lisich Kątach.

Od grudnia1958 związany z Lesznem. W latach 1958-1966 i 1970-1978 Szef Wyszkolenia w Centrum Szybowcowym Leszno. W latach 1966-1970 pełnił funkcje Kierownika Centrum Szybowcowego w Lesznie. W latach 1966-1968 kierował i osobiście nadzorował kompleksową modernizacją leszczyńskiego lotniska - największą inwestycją w historii Aeroklubu po drugiej wojnie Światowej. W ramach prac zniwelowano i powiększono płytę lotniska i zbudowano nową funkcjonującą do dnia dzisiejszego infrastrukturę lotniska (budynek administracyjno-hotelowy z wieżą, stołówką, restauracją i salą gimnastyczną, budynek mieszkalny i zaplecze techniczne).

Jednocześnie przez 25 lat Trener Szybowcowej Kadry Narodowej (Kwiecień 1958 - czerwiec 1983). Twórca .polskiej szkoły latania zespołowego.. W tym okresie polscy piloci zdobyli 17 medali Mistrzostw Świata co stawiało Polskę w tamtym okresie na pierwszym miejscu w Świecie pod względem ilości zdobytych medali. Medale mistrzostw Świata zdobywali tak znakomici piloci jak Adam Witek (1958 rok, pierwszy złoty medal mistrzostw Świata dla Polski), Edward Makula, Jerzy Popiel, Jan Wróblewski, Franciszek Kępka, Stanisław Kluk, Julian Ziobro i Henryk Muszczyński. W omawianym okresie Mistrzostwa Świata były zwykle rozgrywane co 2-3 lata w dwóch klasach - Otwartej i Standard (tylko w 1978 i 1981 w trzech klasach. Trzecią była klasa 15 m) Pod okiem Józefa Dankowskiego polskie zawodniczki i polscy piloci ustanowili 87 szybowcowych rekordów Polski i 48 szybowcowych rekordów Świata (od 1945 do 1983 roku).

Pracę w Aeroklubie zakończył w lutym 1985 roku.

Od 1 marca 1985 roku pracował jako pilot agro w Zakładzie Usług Agrolotniczych we Wrocławiu. Latał na wszystkich typach samolotów w tym AN 2, PZL 106 Kruk i Dromader w Polsce oraz w Sudanie, Algierii i Iranie. Na emeryturę przeszedł po 45 latach pracy w lotnictwie, jesienią 1990 roku.

Pracę i oddanie dla innych traktował zawsze jako największy priorytet w swoim życiu, często kosztem własnej rodziny.

Ogromna pasja i zaangażowanie spowodowała, że pracę kontynuował po przejściu na emeryturę przez kolejnych siedem lat. Pracował w Przedsiębiorstwie Aerotech i Aviaeco gdzie wykonywał loty gaśnicze i agrolotnicze. Ostatnim miejscem pracy podczas emerytury był Aeroklub Poznański, w którym robił to co lubił najbardziej - szkolił pilotów na szybowcach i samolotach.

W swoim barwnym życiu wyszkolił wiele pokoleń pilotów i instruktorów, którzy pracowali i pracują we wszystkich dziedzinach lotnictwa.

Do ostatnich dni życia bardzo zainteresowany sprawami związanymi z lotnictwem.

W pamięci pozostanie jako wielki autorytet, człowiek bez reszty oddany temu co robił.

W smutku pogrążona rodzina

 
do góry

 
Zlot Gigantów 2019
Grupa Akrobacyjna Żelazny
Oœrodek Szkolenia Lotniczego Żelazny 6
Rezerwacje obeiktów sportowych (squash, tenis, bowling) w ramach Studium Wychowania Fizycznego Politechniki Poznańskiej
Beata Choma
Latanie precyzyjne. Aeroklub Poznański
77 Szkoła Bezpiecznego Latania
SAE AeroDesign Politechnika Poznańska
Gliding Team Klinika Kolasiński
www.aerofoto-kaczmarczyk.com
Akademicki Klub Lotniczy Politechniki Poznańskiej
Akademicki Klub Lotniczy UAM
lotniczapolska.pl
CityZen
QR www.aeroklub.poznan.pl